Snap lanserer nye Spectacles og fleiper med Apple Vision Pro

Snap lanserer femte generasjon av Spectacles med det nye egenutviklede Snap OS. Brillene trenger ingen kabler og lar deg, som Snap sier, se verden på en ny måte.

Brillene forstår hva som skjer rundt deg og legger på animerte lag, såkalte «linser» for å gjøre verden mer fantastisk enn den er. Med kun 13 millisekunder forsinkelsestid skal linsene være uovertruffent presise, ifølge Snap selv.

Les også: Avslørt: Google, Microsoft og Meta har langt høyere utslipp enn de selv påstår

Brillene ser helt greie ut. De er firkantet og store og ser litt ut som 3D-briller fra 2000-tallet. Men de ser definitivt mer portable og mer greie å ha på, enn Apple Vision Pro. Spesielt når man beveger seg ute i bybildet.

I filmen under harselerer Snap med Apples hodesett, men har også nesten en ironisk tilnærming til sitt eget nye produkt. Man får ikke voldsomt mye inntrykk av hvordan det er å bruke brillene, men det virker likevel moro.

Inngår samarbeid med OpenAI

Snap inngår dessuten et samarbeid med OpenAI for å gi utviklere tilgang til multimodulære og store språkmodeller, slik at de enklere kan bygge «linser» som kjenner igjen objekter med større kontekstuell forståelse.

For å få fart på utviklingen lanserer Snap brillene uten utvikleravgift, slik at det skal bli attraktivt å lage programvare for plattformen. Den nye programvare-suiten Lens Studio 5.0 er det allerede flere utviklere som bruker.

Snap OSer er utviklet for å optimalisere den menneskelige og naturlige måten vi samhandler med verden på i hverdagen.

Snap Inc.

I Snap OS navigerer du med hendene og stemmen – og hovedmenyen ligger alltid i håndflaten. Med mikroprosjektorerer og bølgeledere skal bildene du ser i Spectacles være skarpe og klare både innendørs og i direkte sollys.

Brillene har to Snapdragon-prosessorer som gjør at varmen blir bedre fordelt. Men batteritiden er fortsatt så som så. Spectacles kan brukes i opptil 45 minutter kontinuerlig.

Les mer

Vil ha med eldre

Undertegnede bruker ikke Snap, noe som er helt i tråd med statistikken. 850 millioner mennesker verden over bruker Snapchat nå, hvorav tre av fire er under 34 år.

Nå utvikler Snap en enklere utgave av Snapchat som testes av en utvalgt gruppe. Denne varianten skal fokusere på det vi bruker telefonene mest til: kommunikasjon, fotografering og underholdning.

Kanskje er det en god strategi for å vinne eldre brukere over. For de som ikke har brukt tjenesten på en stund kan det godt virke overveldende med all den nye funksjonaliteten.

Haugevis av nye funksjoner

I tillegg kommer det en drøss nye funksjoner til Snapchat:

  • Ny AI-linse: Vi tilgjengeliggjør en ny AI-besteforeldre-linse som lar snapchattere se den eldre utgaven av seg selv.
  • AI i Snapchat Memories: Snapchat+-abonnenter vil se kreative AI-tekster og linser brukt på minnene deres (Memories), samt helt nye AI Snaps for å dele med venner.
  • Avansert Snapping med My AI: My AI er nå enda bedre til å løse problemer med Snap: Tolk komplekse parkeringsskilt, oversett menyer på et fremmedspråk, identifiser unike planter og mer.

På innholdsskapersiden er det også mye nytt:

  • Nytt profildesign for å engasjere seg med venner og fans: Et nytt forenklet profildesign lar Snapchattere over 16 år enkelt veksle mellom sin personlige og offentlige konto. Hvis de ønsker å få kontakt med sine ekte venner – personlig. Og hvis de velger å nå et bredere publikum – offentlig.
  • Flere verktøy for å lage innhold og bygge fellesskap: Fest favoritt-snapene dine til toppen av den offentlige profilen din, bruk maler for å gjøre det enda enklere å lage og dele snaps, og bruk Replies til å gjøre meldinger til et bilde- og videosvar for å skape dypere engasjement med fans.
  • Snap Star Collab Studio oppdatering for å akselerere Creator x Brand partnerskap: Gjennom våre foretrukne partnere og nye selvbetjente verktøy kan innholdsskapere og kreatører nå velge å vise frem sitt engasjement og demografiske data til merkevarer når de er en del av Snap Star Collab Studio, et program som hjelper til med å akselerere skaper- og merkevarepartnerskap. Snart vil de kunne dele denne informasjonen direkte med enhver annonsør på Snapchat.

Ansvarlig redaktør: Ole Magnus Kinapel.
Ta kontakt på desk(at)teknokratiet.no
© 2023 Teknokratiet.