Innhold
Natt til tirsdag er det klart for Starship Flight 8. Starship skal ikke i bane rundt jorden, men vil prøve seg på høye hastigheter og utplassering av dummy-satelitter.
3. mars 2025 står SpaceX klar med den planlagte oppskytingen av Starship Flight 8 fra Starbase i Sør-Texas. Dette er den åttende testflyvningen av Starship, verdens største og kraftigste rakett. Med oppskytningen ønsker SpaceX å ta flere avgjørende skritt mot målet om billigere og mer bærekraftige romreiser, og ikke minst kolonisering av Mars.
Les også: Da var det slutt på Skype
Starships vei til Flight 8
Starship er kjernen i SpaceX’ visjon om fremtidens romfart. Den består av Super Heavy Booster – det første trinnet med 33 Raptor-motorer, og selve Starship – det øvre trinnet som er designet for å frakte last og mennesker til verdensrommet. Begge delene er ment å være fullt gjenbrukbare
De syv tidligere testflyvningene har bydd på alt fra suksess til kjempeeksplosjon: Fra den første flyvningen i april 2023, som endte i en eksplosjon kort tid etter oppskyting, til Flight 5 i oktober 2024, der SpaceX for første gang klarte å fange Super Heavy Booster med “Mechazilla”-tårnets “chopstick”-armer.

Flight 7, den 16. januar 2025, var en delvis suksess – boosteren ble fanget igjen, men det øvre trinnet gikk tapt på grunn av en brann under oppfarten. Disse erfaringene ligger til grunn når Flight 8 tar av natt til tirsdag kl 00.30 norsk tid.
Målene med Flight 8
Flight 8 skal ikke i bane rundt jorden, men vil prøve seg på høye hastigheter og høyder for å teste kritiske systemer. Noen mål med testen
- Utplassering av simulerte satellitter: For første gang skal Starship forsøke å utplassere dummy-satellitter som simulerer neste generasjons Starlink-satellitter. Dette er avgjørende for å bevise at Starship kan fungere som et pålitelig system for kommersiell lastutplassering, noe som vil være en hjørnestein i SpaceX sin forretningsmodell fremover.
- Reentré- og landingstester: Det øvre trinnet, Ship 34, vil gjennomføre flere eksperimenter under tilbakekomsten for å forbedre prosessen med å returnere til oppskytningsstedet. Dette inkluderer testing av varmeskjoldet og kontrollsystemer under ekstreme forhold. Målet er å forberede for fremtidige forsøk på å fange også det øvre trinnet med Mechazilla-tårnet, noe som ville markere full gjenbrukbarhet.
- Fangst av Super Heavy Booster: Som i Flight 5 og 7, planlegger SpaceX å fange boosteren (Booster 15) med Mechazilla-tårnet rett etter separasjonen. Dette har vist seg å være en pålitelig metode så langt, og en vellykket fangst vil bekrefte at SpaceX kan redusere kostnadene ved å gjenbruke boostere raskt.
- Forbedringer i pålitelighet: Etter tapet av det øvre trinnet i Flight 7, har SpaceX gjort flere maskinvare- og driftsendringer. Blant annet har de oppgradert de fremre klaffene på Starship for å tåle reentré bedre og økt drivstoffkapasiteten med rundt 25 prosent sammenlignet med tidligere versjoner for å støtte lengre og mer komplekse oppdrag.
Hvorfor?
Hvis SpaceX klarer å gjennomføre målene, bekrefter det at Starship kan brukes til både kommersielle oppdrag (som å frakte Starlink-satellitter) og ambisiøse prosjekter som NASAs Artemis-program, hvor Starship er valgt som landingsfartøy for astronauter på månen. Dette en del av visjonen om å kolonisere Mars som fordrer at romreiser blir langt billigere og mer tilgjengelige enn i dag.
Selv om optimismen er stor, er det fortsatt utfordringer. Reentré er vanskelig og det øvre trinnet har ennå ikke overlevd en full test tilbake til landing. I tillegg er det uklart om SpaceX vil forsøke en full fangst av det øvre trinnet allerede nå, eller om de vil fokusere på å samle data for fremtidige forsøk. Været i Sør-Texas og regulatoriske godkjenninger kan også spille en rolle i om oppskytingen går som planlagt.
Etter Flight 8
Dersom Flight 8 blir vellykket vil det legge grunnlaget for hyppigere oppskytninger. SpaceX har som mål å gjennomføre opptil 25 testflyvninger i 2025. Uansett utfall av Flight 8 vil flyvningen gi data som bringer oss nærmere en fremtid som multiplanetær art.
Starship Flight 8:
Kategori | Detaljer |
---|---|
Dato | 3. mars 2025, NET 18:30 EST (23:30 UTC) |
Sted | Starbase, Sør-Texas, USA |
Rakett | Booster 15 og Ship 34 (Block 2) |
Bane | Suborbital, ikke orbital |
Hovedmål | Utplassering av dummy-satellitter, reentré-eksperimenter, fangst av begge trinn |
Forventet varighet | Omtrent 66 minutter, fra lansering til splashdown |