Google tok i bruk kunstig intelligens for å suspendere falske annonsekontoer i fjor. Det gjorde det mulig å finne svært mange fler enn tidligere.
I 2024 brukte Google kunstig intelligens (KI) for å suspendere over 39 millioner annonsekontoer som var mistenkt for bedrageri. Det er mer enn tre ganger så mange som året før. Ved hjelp av store språkmodeller kunne selskapet identifisere og stenge kontoer før de rakk å publisere annonser. Dette inkluderer kontoer som etterlignet bedrifter eller brukte falske betalingsopplysninger.
Les også: MOVA-lansering i Stockholm: – Vil eliminere, ikke konkurrere
I India, som har det nest største internettmarkedet i verden, etter Kina, forsvant 2,9 millioner kontoer og 247,4 millioner reklamer.
Et team på over 100 eksperter, med folk fra Ads Safety-teamet, Trust and Safety-divisjonen og forskere fra DeepMind, analyserte svindelannonser som brukte deepfakes av kjente personer. De utviklet tekniske løsninger og oppdaterte over 30 annonserings- og publiseringspolicyer, noe som førte til suspensjon av over 700 000 kontoer og en reduksjon på 90 prosent i rapporterte deepfake-annonser.
Totalt fjernet Google nesten en halv milliard annonser relatert til svindel i 2024. Selskapet mener at de reduserte tallene sammenlignet med året før skyldes forbedret forebygging og tidlig oppdagelse av skadelige kontoer.