Microsoft sparer milliarder på KI-bruk

av Anders Toft Lothe
1 minutt(er) lesning Microsoft har tatt i bruk KI. Det sparer penger, men koster arbeidsplasser (III: Wikimedia Commons).

Microsoft bruker har byttet ut mennesker med KI i sine kundesentre. Det har spart selskapet fem milliarder kroner.

Økt produktivitet

Under en presentasjon denne uken avslørte Microsofts kommersielle direktør, Judson Althoff, at bedriften har spart fem milliarder siden i fjor. Althoff avslørte samtidig at selskapet stadig oftere bruker kunstig intelligens til å finne ulike måter å øke produktivitet på. Det mest nevneverdige er deres bruk av KI til sine kundesentre, uten at Althoff avslørte hvordan denne skjer i praksis.

Microsoft
Judson Althoff røper at KI sparer Microsoft milliarder. (III: Wikimedia Commons).

Også innenfor salg skal KI ha økt produktiviteten betydelig og alle ansatte har tilgang til selskapets egen KI-assistent, Copilot.

Les også: TEST: Roborock Saros Z70 – den første robotstøvsugeren som sorterer sokker

Gode nyheter på dårlig tidspunkt

Nyhetene om økt produktivitet og økte inntekter tas godt imot hos Microsofts aksjonærer. Samtidig er det flere ansatte som frykter stadig mer for arbeidsplassene sine. Det kommer stadig sterkere varsler om at KI vil erstatte mange innenfor både offentlig og privat sektor.

Microsoft har annonsert at minst 9000 arbeidsplasser må kuttes i selskapet i år. Det skjer året etter at 6000 mistet jobben. Metas Mark Zuckerberg uttalte samtidig i januar at han tror KI-systemer om kort tid vil kunne gjennomføre mye av det mest grunnleggende dataingeniør-arbeidet.

På LinkedIn har derimot Xbox-sjef Matt Turnbull en god oppforing: mister du jobben kan du alltids bruke KI til å bearbeide den kognitive og emosjonelle belastningen.

Relaterte saker

Legg igjen en kommentar