En ny amerikansk undersøkelse viser at Teslaer oftere er involvert i fatale ulykker, enn andre bilmerker. Men om det er bilenes eller sjåførenes feil, er uklart.
Det kan nemlig tenke seg at bilenes raske akselerasjon tiltrekker seg en viss type folk. Eller at Tesla-eiere rett og slett bare er en type mennesker med en kjørestil som oftere havner i ulykker.
Den nye studien som er utført av søkemotoren iSeeCars har sett på data fra amerikanske National Highway Traffic Safety Administrations (NHTSA) dødsulykkeanalyserapporteringssystem (FARS). De konkluderer med at Tesla har den høyeste ulykkesstatistikken foran merker som KIA, Buick, Dodge og Hyundai.
En oppmerksom og årvåken sjåfør, som kjører i en lovlig eller forsvarlig hastighet og ikke er påvirket av rusmidler eller alkohol, har størst sannsynlighet for å komme trygt frem, uavhengig av hvilket kjøretøy de kjører.
Karl Brauer i iSeeCars
Både trygge og farlige?
Ifølge Elon Musk er Teslaer de tryggeste bilene som finnes. Tidligere har National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har tidligere gitt Tesla Model 3 toppkarakter, med fem av fem stjerner i tester for frontkollisjon, sidekollisjon og velterisiko. Funnene er med andre ord motstridene.
Teslas are the safest cars on the road, but most people don’t know that
— Elon Musk (@elonmusk) January 20, 2023
En studie fra desember ifjor viser at Tesla-sjåfører er involvert i flest kollisjoner av alle. Ifølge studien hadde Teslaer så mye som 23,54 ulykker per 1000 sjåfører. Kun to andre bilmerker hadde mer enn 20 ulykker per 1000. sjåfør.
Er det bilenes selvkjørende egenskaper som gjør dem så farlige? En rapport fra NHTSA fra 2022 viser at 70 prosent av Teslaenes ulykker involverte kjøre-assist-systemet. Flere kritikere mener at autopilotsystemet spiller en betydelig rolle i ulykkesstatistikken.
Det kan altså være at Tesla lager trygge biler. Men at de store skjermene, og autopilot-systemene distraherer sjåfører så de kræsjer mer. Eller at bilene er så morsomme å kjøre at det er vanskelig å holde seg til fartsgrensen.
Podcast-host, redaktør og forfatter i Teknokratiet. Bachelor i filosofi og master i dokumentarregi. Regissør og fotograf i Newslab, tidligere journalist i ITavisen.