Hele 3,8 millioner mennesker bruker Vipps og nå får brukerne mulighet til å prøve det selskapet kaller verdens første «mobilapponnement.»
Er det gøy, eller er det teit å kalle tjenesten et «mobilapponnement»? Kristian i Teknokratiet synes det er utrolig teit. Det har jo ikke noe med app å gjøre, selv om Vipps er en app.
Eller jo, kanskje litt
Man bestiller og administerer abonnementet i Vipps-appen. Slik forsøker selskapet å gjøre det så enkelt som over mulig å ha kontroll over «apponnementet» for brukerne.
For å gjøre det enda enklere tilbyr Vipps kun to forskjellige apponnementer:
- 4 GB data til 250 kr/måneden
- 15 GB data til 399 kr/måned
Uansett hvilket apponnement du velger har du evig data rollover. Det betyr at du kan samle opp så mye data du bare vil. Selskapet skriver i pressemeldingen at 200 000 gigabytes «forsvinner» hver dag.
Det er et noe merkelig ordvalg. Dataene forsvinner ikke, de blir bare ikke brukt. Vipps har med andre ord flere ordspill i gang, men uansett er det fint at man får tilbake det man har betalt for.
Mye data går vanligvis tilbake til selskapene hver måned og abonnementet vil kunne bli billigere dersom alle data alltid overføres til neste måned.
Vipps har heller ingen bindingstid og kan bestilles rett i appen.
Og selvfølgelig skjer betalingen for abonnementet i Vipps. Du finner alt om abonnementet under «profil» i appen. Vipps mobilapponnement har dekning fra Telenor.
Les mer om abonnementet på vipps.no
Podcast-host, redaktør og forfatter i Teknokratiet. Bachelor i filosofi og master i dokumentarregi. Regissør og fotograf i Newslab, tidligere journalist i ITavisen.