Innhold
Hollow Knight: Silksong, InZoi, WoW, Call of Duty, en fantastisk VR-opplevelse og en håndholdt Xbox er noen av høydepunktene fra tidenes største Gamescom.
Tidenes største Gamescom gikk av stabelen i forrige uke. Med 1568 utstillere fra 72 land og 357 000 besøkende knuste messen sine tidligere rekorder. På det enorme messeområdet i hjertet av Köln kunne man gå seg bort og bruke fem dager på å sose rundt og spille spill i alle mulige former, uten å være i nærheten av å rekke over alt.
Gamescom er arrangementet der de fleste spillselskaper velger å vise frem nyheter, for hit tar både bransje, presse, influencere og publikum turen for å oppleve det siste innen PC, VR, brettspill, konsoll og håndholdt gaming.
Les også: Trump vil at KI skal bestemme
Norsk sci-fi parkour
På flyet fra Oslo til Düsseldorf blir jeg sittende ved siden av daglig leder i spillselskapet Riddelbit, Lars Olav Muri. Spillstudioet holder til i Trondheim og lanserer sitt første spill, Jetrunner, den 4. september. Allerede ligger en demo av spillet gratis på Steam og på to uker har en ivrig spiller investert hele 91 timer i det intense parkour-spillet. Spillet er et førstepersonsskytespill i tegneseriestil, der målet er å komme så fort som mulig gjennom nivåene.
Jetrunner blir beskrevet som en krysning av TrackMania og Titanfall og interessen for demoen tyder på at folk synes spillet er moro og at Riddlebit har truffet med spillmekanikkene. Det lover godt, likevel er det (som alltid) knyttet nervøsitet til lanseringen.

For Muri er Gamescom en arena for å møte kunder, kollegaer og potensielle samarbeidspartnere. Lars Olav forteller at han traff selskapets nåværende utgiver på Gamescom ifjor. Det publiseres opp mot vanvittige 50 nye spill på Steam hver dag, og for å skille seg ut er man avhengig av flinke folk som kan markedsføring.
Gamescom er både gøy og nyttig, i tillegg er Köln et bra sted for dem som liker øl. I løpet av noen intense dager skal han innom et utall middager og cocktailparties, og heldig som jeg er, inviterer han meg med. Det er nok av selskaper som ser på det å spandere litt på potensielle partnere som en grei investering.
Årets viktigste lanseringer
Det vært knyttet store forhåpninger til det lenge annonserte Hollow Knight: Silksong. Spillet er oppfølgeren til Hollow Knight som av mange anses som et av de beste indie-spillene noensinne. Den lange ventetiden siden annonseringen i 2019, og kun små sporadiske avsløringer gjennom årenes løp, har gitt tittelen nærmest mytisk status.
Men nå er ventetiden snart over og under Gamescom kunne man prøve spillet i 20 minutter. Dersom man sto halvannen time i kø.

I Hollow Knight: Silksong tar du rollen som en liten, mystisk insektkriger kalt Hornet. Med figuren sloss du deg gjennom en enorm underjordisk verden i 2D, full av skjulte stier, fiender, hemmeligheter og bosser som tester både reaksjonsevne og utholdenhet.
I oppfølgeren er hovedkarakteren smidigere enn i originaltittelen. Hun kan svømme, klatre og ta tak i kanter, noe som gir nye muligheter for bevegelse i et mer vertikalt miljø. I tillegg kan Hornet bruke verktøy til å lage bomber, feller og spyd. Karakterene du møter på veien skal også være mer tilstedeværende med mer dialog, så man i større grad involveres i historien.
Målet i Hollow Knight: Silksong er å utforske underverdenen Hallownest, kjempe mot fiender og bosser, styrke sine evner, samle ressurser, og gradvis avdekke mysteriene som ligger skjult i underriket. Spillet, som utvikles av det lille tremanns-spillstudioet Team Cherry, skal være større og mer omfattende enn originalen.
Hollow Knight: Silksong kommer 4. september til Xbox, PlayStation, Switch, Switch 2 og PC, og er tilgjengelig via Game Pass fra dag én.
@olestechuniverse En snøggtur på #Gamescom 🤖🤓 Rettelse: Inzoi er foreløpig ikke multiplayer så det ligner altså ikke på Second Life. #cosplay #gaming #gamescom2025 #gamersunite ♬ original sound – Oles Tech Universe
Het duell mellom Call of Duty: Black Ops 7 og Battlefield 6
Under åpningsseansen på Gamescom viste Activision frem det kommende Call of Duty: Black Ops 7. Spillet bygger videre på den mørke, konspirasjonspregede fortellerstilen Black Ops er kjent for, men denne gangen med en etterlengtet co-op-historiedel for opptil fire spillere.

I tillegg introduseres en ny PvE-modus kalt Endgame som blir tilgjengelig når man har fullført spillets historiemodus. Her tar du med din egen gruppe på fire (du kan også spille alene) for å møte syv andre grupper, tilsammen opptil 32 spillere, i det store åpne området Avalon, for å teste ferdighetene dine etter 11 fullførte kapitler med oppdrag. Endgame virker spennende og modusen vil oppdateres fortløpende.
Det blir uten tvil en annerledes avslutning på spillet, enn det vi er vant til. Snarere enn å være en del av historiedelen, blir Endgame i følge Activison, mer som en epilog. Hvor populært det blir, gjenstår å se – nettet renner nemlig over av bekymringer for den eksperimentelle tilnærmingen.
Det har også vært blandede mottagelser av traileren for nye Call of Duty. På YouTube hagler det med tomler ned og sinte kommentarer. «Takk for at dere gjør det enkelt å velge Battlefield 6», skriver én. Call of Duty: Black Ops 7 og det nye Battlefield 6 lanseres nesten samtidig og det er vel så store forventninger til sistnevnte.
Kanskje har Call of Duty litt for høy frekvens på utgivelsene? Spillet har kommet i ny variant årlig siden 2005, mens det er fire år siden Battlefield 2042 ble sluppet.

I det kommende Battlefield blir det mulig å ødelegge bygninger og omgivelser i enda større grad enn tidligere. Det gir noen strategiske muligheter, som å sprenge seg igjennom gulv for å komme til etasjen under, eller å kjøre tanksen inn i vegg for å overraske motstandere på innsiden.
Spillet går dessuten gått bort fra den raske Call of Duty-lignende akrobatiske stilen fra tidligere titler. Nå er det fokus på presisjon og samarbeid. For eksempel er bevegelsessystemet justert for å redusere overdreven hopping og skliing, noe som kan ta Battlefield tilbake til noe som er nærmere det det opprinnelig var.
Call of Duty: Black Ops 7 kommer 14. november, mens Battlefield 6 kommer 10. oktober, og mens lanseringen av Battlefield 2042 ble en fadese for spillserien, kan Battlefield 6 denne gangen komme til å stjele spillere fra Call of Duty. Hvilket spill som stikker av med gamerne, gjenstår å se.
World of Warcraft: Midnight
Også nytt innhold til legendariske World of Warcraft ble vist frem på Gamescom. Tilleggspakken Midnight kommer neste år og introduserer antagonisten Xal’atath som truer Azeroth med å slukke lyset fra Solbrønnen i Quel’Thalas. Figuren har i flere år vært en gjengående skikkelse i WoW-universet, kjent fra små drypp i tidligere ekspansjoner, men dette er første gang hun trer frem som hovedantagonist.

I tillegg til ny historie blir det nye områder, personlige spillerboliger (housing), en ny Demon Hunter-spesialisering kalt Devourer og en helt ny rase: Haranir kan spilles av både Horde og Alliance, etter at man har fullført en rekke historiedrevne oppdrag.
På Gamescom ble også en helt ny og valgfri modus kalt Prey presentert. Her velger man en fiende og én av tre vanskelighetsgrader (Normal, Hard eller Nightmare). Oppdraget er å bekjempe din nye nemesis som kan overraske deg på tur gjennom skogen, mens du fisker, eller mens du jobber med et oppdrag. Overvinner du fienden, venter belønninger. I det hele tatt virker det som om Blizzard med Midnight ønsker å utvide måter for spillerne å interagere med fiender, noe som kan bli et friskt pust inn i en veletablert struktur.
InZoi utfordrer The Sims
På vandring rundt på messeområdet kom jeg tilfeldigvis forbi et stort område med parasoller, tropisk stemning og et hopetall maskiner drevet av Nvidias 5090-kort. Der satt folk og spilte et spill som så ganske fantastisk ut. Det Sør-Korea-utviklede InZoi ligner på The Sims, med et hint av GTA og med flottere grafikk laget i grafikkmotoren Unreal Engine 5.

I kontrast til The Sims er det mindre fokus på karakterenes kroppslige behov. Spillet foregår i behagelige solrike omgivelser, og med spillets første utvidelsespakke kommer området Cahaya – et ferieparadis der man kan snorkle og dykke med delfiner, men hvor man også må legge inn noen timer hardt arbeid hver dag for å klare seg.
I InZoi handler det mindre om å dekke kroppslige behov — og mer om å bygge relasjoner, forme egne historier og la verden utvikle seg gjennom spillernes valg. Spillets karakterbygging fremstår som ganske utrolig – med presis kontroll over utseende og personlighet. Utviklerne sier om spillet at du skal ha full styring og mulighet til å endre alt du ønsker i dine virtuelle «Zoi’ers» (ikke simmers) liv. Byen er åpen og du kan bygge på en mer utvidet måte enn i The Sims. Zoi’ene er drevet av en KI-modell som skal gjøre dem mer selvstendige og uforutsigbare.
En Gamescom-deltager lager sitt alter ego i InZoi. Grafikken er hyperrealistisk. (Ill: Ole Magnus Kinapel)
Spillet er tilgjengelig under tidlig tilgang på Steam. Tilleggspakken Island Getaway, som ble lansert første dagen av Gamescom, er tilgjengelig gratis for alle som har hovedspillet.
Andre titler som ble vist frem på Gamescom er Resident Evil: Requiem, Lego Batman: Legacy of the Dark Knight, Age of Empires IV, Arknights: Endfield, Cronos: The New Dawn, Deadpool VR, Final Fantasy XIV Online, Road Kings, Lords of the Fallen 2, Warhammer 40,000: Dawn of War IV, og mange, mange fler.
Et møte med en alv
Gamescom tiltrekker seg ikke bare spillutviklere, influencere, media og bransjefolk. Også cosplayere og «furries» tar turen hit. Det er også en egen hall dedikert til brettspill, byttekort og animefigurer. Rundt på messeområdet blir man også møtt av såkalte «booth babes» kledd ut som spillkarakterer.
Fenomenet har krympet siden storhetstiden på 2000-tallet, og mine nye venner i spillbransjen bekrefter at det tidligere pleide det å være langt flere av dem. Men kritikken mot å bruke halvnakne modeller for å selge spill har satt seg, og mange selskaper har latt praksisen på hylla.
Likevel dukker de opp her og der, og det er ikke alltid så lett å ved første øyekast skille «booth babes» fra cosplayere og fans som lager egne kostymer. Likevel er det en åpenbar forskjell mellom et betalt markedsføringstriks og det som springer ut av fankultur.

Håndholdt Xbox
I tillegg til spillanseringer er det også tjåka med maskinvareprodusenter på Gamescom. Jeg rakk innom JBL som lanserte hodetelefoner for spillere i tre forskjellige prisklasser, samt over-ear-ørepropper. I tillegg viste Microsoft frem deres nye ROG Xbox Ally og ROG Xbox Ally X – to håndholdte PC-er laget i samarbeid med ASUS. Med disse kan du spille Xbox-spill, Steam-spill og gjøre alt som du er vant til å gjøre i Windows, bare på farten.

Maskinene virker skikkelig velbygde og kraftige. Den heftigste, X-modellen, kommer med 24 GB LPDDR5X RAM, 1 TB SSD og AMD Ryzen-prosessor med åtte kjerner, og et batteri på 80Wh. Plugger du den opp mot en større skjerm, har du en Nintendo Switch-lignende løsning, bare med mye mer kraft og Windows i bunn.
Konsollen er inspirert av Xbox-kontrolleren og ligger ifølge anmeldere godt i hånden. Dessuten er Windows og Xbox-appen optimalisert for den håndholdte kontrolleren slik at det skal være enkelt å navigere rundt.
Også Samsung satser på spill med både Galaxy S25 Ultra og den nye Galaxy Z Fold7 som har en åtte tommer stor skjerm når du bretter den ut. På Gamescom hadde de en stand dedikert til Genshin Impact – et omfattende rollespill til mobil å være. De nye telefonene er kraftige og grafikken deretter.
Etter lanseringen av Steam Deck i 2022 tok markedet for håndholdt spilling av, og mobil er naturligvis også en viktig plattform. Dessuten blir det stadig flere spill som prosesseres i skyen, slik at ikke all jobben må gjøres lokalt. Det åpner opp for større og bedre spill til mobil.
Tidenes morsomste VR
På Gamescom var jeg dessuten vitne til noe som så ut som den morsomste varianten av VR til nå. På en 500 kvadratmeter stor arena løp ti personer rundt med plastikkgeværer og VR-briller, og spilte et lagbasert førstepersonsskytespill.

For tilskuerne så konseptet sprøtt ut, men for deltagerne selv vil jeg tro det bare var himla gøy og spennende. Det de opplevde var bevege seg rundt i en snødekket labyrint, der målet var å ta ut fiendene på motstanderlaget, mens de i virkeligheten var på Gamescom.
På skjermer over arenaen kunne publikum følge med på deltagernes opplevelse i den virtuelle virkeligheten. Køen var enorm, men dette skulle jeg gjerne prøvd. Esports Virtual Arenas finnes ikke i Norge ennå, men EVA kan spilles i 12 forskjellige land på 60 forskjellige steder, og det åpnes stadig nye arenaer.
Det var altså litt av hvert på årets Gamescom, og bøttevis med ting jeg ikke rakk innom. Nye håndholdte konsoller, mobilspill, KI og EVA, kan tyde på at vi ikke bare står foran en ny bølge med spilltitler, men også nye måter å spille dem på.