Kunstig intelligens’ brutale sannhet: Microsoft har analysert 200 000 Copilot-samtaler og funnet jobbene som er mest utsatt for kunstig intelligens.
En studie utført av Microsoft avdekker hvilke jobber som er mest og minst påvirket av kunstig intelligens. Allerede har selskapet spart fem milliarder kroner på å bytte ut mennesker med KI i sine kundesentre. Også innenfor salg skal KI ha økt produktiviteten betydelig og alle ansatte har tilgang til selskapets egen KI-assistent, Copilot.
Microsoft har analysert 200 000 samtaler som foregikk mellom ansatte og Microsofts Bing Copilot i en nimåneders periode ifjor, og laget et empirisk kart over KIs påvirkning på forskjellige yrker. Ut fra tre kritterier regner de ut en poengsum for hvert enkelt yrke:
- Dekning: Hvorvidt KI brukes til en betydelig andel av yrkets oppgaver.
- Oppgavefullføring: Hvor godt KI utfører disse oppgavene (målt gjennom tilbakemeldinger fra brukere og evaluering av KI).
- Omfang: I hvilken grad KI kan håndtere en bred del av arbeidsoppgavene (vurdert fra ingen til fullstendig).
Tolker og oversettere
Øverst på listen over jobber som i størst grad står i fare for å bli overtatt av kunstig intelligens er tolker og oversettere. Allerede kan man klare seg fint i ikke-engelsk-talende land med Google Translate eller andre apper som oversetter språk på direkten.

Videre ser historikere ut til å ligge tynt an. Også de som jobber med å assistere folk på flyplasser og lignende er ille ute. Og salgsfolk. Interessant er det også at forfattere og tekstforfattere ligger på fjerdeplass på listen. Det undertegnede gjør nå, er det i bunn og grunn lite bruk for allerede, det kan jo en språkmodell gjøre.
I andre enden av skalaen finner vi flebotomister på førsteplass. Det er de som jobber med å ta ut blod av pasienter og teste for forskjellige interessepunkter. Ikke overraskende ligger sykepleiere på andreplass. Deretter kommer de som jobber med å fjerne farlig materiale.
