Saudi Arabisk selskap kjøper Pokémon Go for 40 milliarder. Hva nå med brukernes posisjonsdata?

av Ole Magnus Kinapel
3 minutt(er) lesning

Scopely, et selskap eid av Saudi Arabias myndigheter, har akkurat kjøpt verdens mest populære posisjonsavhengige spill. Hva som skjer med brukernes persondata sier avtalen ingenting om.

Pokémon Go ble brennkvikt verdens mest vellykkede lokasjonsbaserte spill. Allerede ved utgangen av lanseringsåret 2016 hadde spillet blitt lastet ned over 500 millioner ganger. I 2024 hadde Pokémon Go over 30 millioner månedlige aktive spillere, mens antallet daglige aktive spillere ligger på omtrent 8–9 millioner.

I den fengende Pokémon-tolkningen går brukeren rundt i en virtuell verden, samtidig som hun beveger seg i det virkelige liv. Kombinasjonen av fysisk og digital vandring, pluss en god dose Pokémon-nostalgi, tok verden med storm da det ble lansert i juøi 2016. Selv husker jeg hvordan jeg undret meg over hva som hadde hendt. Folk sto i klynger på gatehjørner rundt i byen, der jeg syklet intetanende forbi på vei til jobb.

Les også: Tesla-aksje på billigsalg: Morgan Stanley ser potensiell oppside på 90 prosent

Solgt for 40 milliarder

Men nå er ett av verdens mest populære spill solgt. Niantic, som har utviklet Pokémon Go, i samarbeid med Nintendo og The Pokémon Company, har solgt det populære Android- og iOS-spillet, til Scopely for i overkant av 40 milliarder norske kroner (3,85 milliarder amerikanske dollar). Amerikanske Scopely er fullt og helt eid av selskapet Savvy Games som igjen har Saudi Arabiske myndigheter som største investor. Savvy Games Group er et produkt av Saudi Arabias velferdsfond og ble dannet i 2022 for å øke satsningen på spill. Året etter kjøpte de amerikanske Scopely.

Kronglete? Uansett, eierne av Niantic meddeler at de ansatte i spilldivisjonen blir med videre til Scopely som sitter i California. Niantic, på sin side, vil i stedet for å fokusere på spill, bygge en ny enhet kalt Niantic Spatial, ledet av grunnlegger og CEO John Hanke. Dette nye selskapet vil konsentrere seg om geospatial teknologi og beholde spill som Ingress Prime og Peridot, som ikke er en del av salget til Scopely.

Med på kjøpet fikk de spillene Pikmin Bloom, og Monster Hunter Now. På egne sider skriver Scopely at de tror oppkjøpet vil gagne spillene og gjøre det mulig for Niantic å nå sine langsiktige mål. Også Niantic skriver at oppkjøpet vil gagne både spillet og spillets brukere.

Hva med personvernet?

Til nettstedet 404media.co, svarer Scopely følgende:

Å beskytte spillernes personvern og data er av største viktighet for både Scopely og Niantic. Spillerdata har alltid blitt, og vil fortsette å bli, håndtert i samsvar med strenge personvernlover og -forskrifter, samt lagret utelukkende på servere i USA. Vi har aldri solgt, og vil aldri selge, data til tredjeparter. Spillerdata vil fortsatt bli lagret i USA etter oppkjøpet. Scopely opprettholder en fullt autonom og uavhengig driftsmodell, adskilt fra Savvy og PIF, inkludert full suverenitet over sitt teknologiske økosystem.

Scope, oversatt fra engelsk med ChatGPT

Videre skriver 404 Media at Scopely kun vil lagre presise lokasjonsdata for en begrenset tidsperiode, før dataene blir slettet. Dataene lagres kun for spillfunksjoners skyld. Når lokasjonsdata ikke lenger er nødvendig for spillets funksjon, slettes dataene fra Niantics servere permanent.

Teknokratiets oppfatning

Scopes personvernsløfte er nesten i overkant konservativt, med tanke på at dataene Niantic sitter på må være svært omfattende og presise. Saudi-Arabia har andre lover for databeskyttelse enn for eksempel EU eller USA. Pokémon Go samler inn store mengder posisjonsdata, og om Scopelys retningslinjer skulle endre seg, kan man se for seg at dataene potensielt sett brukes av saudiske myndigheter.

Mange apper sporer lokasjonen til brukerne uten at de egentlig er klar over det, man godtar i det hele tatt retningslinjer over en lav sko, men i Pokémon Go’s tilfelle er det ingen tvil om at spillet benytter seg av lokasjonsdata.

Denne dataen burde være uvurderlig for et selskap som jobber med å lage digitale landskap av den virkelige verden. At dataene blir slettet etter en tid, er derfor nesten i overkant beroligende, dersom det stemmer. Hva som er definisjonen av “lenger enn nødvendig” er dog usikkert.

Relaterte saker

Legg igjen en kommentar