Det svenske IT-foretaket Klarna satset på kunstig intelligens. Nå gjør KI-systemer jobben til minst 700 og selskapet sparer penger.
Fikk kritikk for oppsigelser
I 2022 fikk Klarna mye kritikk da de valgte å si opp 700 ansatte og i stede satset på kunstig intelligens. Oppsigelsene tilsvarte ti prosent av de ansatte i firmaet.
Dette var i all hovedsak ansatte som arbeidet med kundeservice og direkte med med netthandel.
Selskapet melder nå at investeringene i KI har fungert og at systemene har klart å ta over arbeidsoppgavene til de 700 som mistet jobben.
Les også: Endelig letter Samsung på sløret: Her er Galaxy Ring
Kundestøtte og netthandel
Klarna har slitt økonomisk lenge å betraktet avgjørelsen om oppsigelser i 2022 som en nødløsning. Men selskapet hadde en løsning på lur.
I 2023 annonserte selskapet at de hadde inngått en avtale med OpenAI og at deres apper skulle få en integrert ChatGPT-plugin.
Den ChatGPT-baserte assistenten har så langt gjennomført over 2,3 millioner samtaler med ulike kunder. Gjennom brukerundersøkelser viser samtidig at deres kunder er svært fornøyde med hjelpen de får.