OpenAI lager produkter som truer de fleste kreative bransjer, men foretrekker selv ekte håndverk. Istedet for å bruke Sora 2 er siste reklamefilm skutt på 35-millimeter.
Det er ironisk at OpenAI, selskapet bak ChatGPT, Sora, DALL-E, Whisper og Codex, selv bruker ekte kreatører og skuespillere når de lager reklame for egne produkter. For hvorfor skulle de, som et av verdens mest verdifulle selskaper, ty til kunstig intelligens når de har økonomien til å velge det beste av det beste?
Ikke bare er deres nye reklamefilmer for ChatGPT – et produkt man skulle tro at egentlig ikke trengte reklame – laget av ekte kreatører i et av verdens mest anerkjente reklamebyråer. (Byrået Smuggler har hovedkvarter i Los Angeles og ble utnevnt som “Production Company of the Year” av Ad Age i 2025.)
Les også: «Chat Control» er avblåst. For nå.
Filmene er attpåtil skutt på 35-millimeter analog film. Ifølge ChatGPT selv, for å gi en varmere og mer taktil følelse:

Spørsmålet man sitter igjen med: Hvorfor bruker ikke OpenAI Sora 2 som de lanserte i forrige uke til å lage sine egne reklamefilmer. I sosiale medier florerer det for øyeblikket av videosnutter laget med Sora 2 som, tross det ofte absurde innholdet, er nærmest umulig å skille fra virkeligheten. Tjenesten virker å være istand til å lage nærmest hva som helst. Så hvorfor velger OpenAI likevel å skyte på 35 millimeter?
Vel, kanskje ligger svaret i at verdien av det ekte faktisk ser ut til å øke, i en verden der stadig mer er falskt. Vi mennesker er svake for det ekte. Blir vi klar over at noe er generert med kunstig intelligens, mister vi interessen. Noe kan være interessant i kraft av det er laget med en ny og finurlig teknikk, men når fascinasjonen har lagt seg og vi har blitt sånn passe blasert, vil vi tilbake til det med substans.
Hele premisset for moderne kunst er at historien bak er vel så viktig som selve verket. Mens materiale laget med kunstig intelligens er historieløst. Det er ingen kunstners hjerne bak verket. Det er ingen tankeprosess. Ingen utfordringer. Ingen dramaturgi bak kunsten. Det er platt.
Falskt inntil det motsatte er bevist
Sora 2 er ikke lansert i Norge ennå, men skal vi tro influencere, YouTubere og OpenAI selv, er skillet mellom virkelighet og fiksjon for alvor i ferd med å viskes ut en gang for alle. Det er vanskelig å si hvordan det blir å leve i morgendagens verden der ingenting lenger kan verifiseres som ekte, uten omfattende kryssjekking av kilder. I utgangspunktet må man kanskje gå ut ifra at alt er falskt, inntil det motsatte er bevist.
OpenAI og Sam Altman ser ikke ut til å ha noen betenkeligheter med å utvikle redskaper som snur verden på hodet. Igjen og igjen. Tekmogulene ser utviklingen som naturlig del av evolusjonen, noe som vil skje uansett, så hvorfor ikke bare akselerere så mye som mulig.
Er OpenAI desperate?
Samtidig virker OpenAI noe desperate for tiden. I går lanserte de deres nye nettleser med ChatGPT bygget inn. Nettleseren tar opp kampen med Google Chrome. Men kritikere påpeker at den egentlig ikke gjør noe ikke andre nettlesere har gjort før. Deres siste modell GPT-5 fikk kritikk etter lansering for å være treg, forsiktig, mindre kreativ og med mindre personlighet enn tidligere modeller.
I tillegg snakkes det mye om en AI-boble for tiden. Det virker nærmest udiskutabelt at det er investert vel mye penger i AI, og at bransjen står overfor et krasj. Blandede signaler fra OpenAI og KI-bransjen med andre ord. Hva tror du? Er OpenAIs valg om å skyte sin siste reklamefilm på 35-millimeter film et desperat forsøk på styrke sitt eget renomé?