En video av det nye superraske Maglev-toget som er under utbygging i Japan, sirkulerer på nett. Tilskuerne ser mildt sagt imponert ut når toget passerer.
Når den nye jernbanen står klar vil toget ta deg fra Tokyo til Osaka på under én time. Topphastighet er på 505 kilometer i timen, selvom togene allerede har klart 603 km/t på testbanen.
People reacting to the Japanese Maglev train passing in front of them.pic.twitter.com/hkAR2FrFNA
— Massimo (@Rainmaker1973) January 1, 2025
Etter planen skulle linjen mellom Tokyo and Nagoya stå klar i 2027, men utbyggerne har sett seg nødt til å utsette åpningsdatoen til 2034. Reisen vil kun ta 40 minutter som er mindre enn turen tar med fly.
Det opprinnelige målet med Maglev var et tog som kunne dekke strekningen fra Tokyo til Osaka på mindre enn én time. Målet oppnås når Maglev-linjen forlenges fra Nagoya til Osaka, forhåpentligvis innen 2037.
80 prosent av den 286 kilometer lange Maglev-høyhastighetstogbanen vil ligge under bakken og passere under urbane områder og fjellterreng. Prosjektet forventes å koste tilsvarende 55 milliarder dollar.
Også i USA drømmer man om lignende tog og før Hyperloop blir realitet kan leviterende tog (Maglev) sette hjulene på amerikansk skinner. Det finnes planer om å bygge en linje som skal koble New York og Washington sammen på én time, med tog som kan kjøre opptil 480 kilometer i timen.
Info om Maglev sakset Wikipedia:
Maglev er en forkortelse for magnetisk levitasjon og brukes om både en elektromagnetisk løftemekanisme, tog som svever over skinnegangen ved hjelp av denne mekanismen, og selve skinnegangen (magnet(sveve)bane).
De magnetiske kreftene kan styres slik at de får en komponent som virker i kjøreretningen, slik at togets fart kan økes eller reduseres. Maglev-mekanismen fungerer dermed som en lineærmotor med evne til regenerativ bremsing.
Podcast-host, redaktør og forfatter i Teknokratiet. Bachelor i filosofi og master i dokumentarregi. Regissør og fotograf i Newslab, tidligere journalist i ITavisen.