Mange gutter ligger langflate med fagbøker fra de er små, og foreldrene smiler fornøyd, spesielt når de får barnas hjelp til å fikse egen mobil. Men de blir lurt.
Mange av disse guttene lærer seg ikke å lese. En ny bok om lesetrening har ekstra omtanke for nettopp denne gruppen: – La oss kalle dem teknoguttene, sier en av forfatterne, Jostein Andresen Ryen, som til daglig jobber med å utvikle nasjonale leseprøver.
På skolen driver man lesetrening fram til 3. trinn, så overtar fagene. Men et grovt anslag er at 25 % av guttene mangler leseferdigheter for å forstå fagtekstene i videregående. Boken «Min leselærer» inneholder en helt ny metode, med korte tekster som trener viktige leseferdigheter helt opp på ungdomstrinnet.
– Boka retter seg naturligvis mot alle elever, forteller Andresen Ryen. – Men begrepet «teknogutt» har vært til god nytte i vår skriveprosess. Denne gruppen er spesielt interessant fordi en teknogutt er ekspert på å skjule det han ikke kan.
Teknogutter har sin egen leseteknikk
Medforfatter Knut-Anders Løken skyter inn: – Teknogutter er høyst funksjonelle på flere områder. De kan lese bruksanvisninger, finne ut av nye gadgets, de kan rule i dataspill, og de er raske til å hente ut informasjon fra Wikipedia eller med AI. Foreldrene nikker fornøyd når gutten deres legger bort dataspillet og setter seg til med en bok, men ser kanskje ikke at det bare går i faktabøker, og at øynene hopper mellom bilder og korte rammetekster.
Guttungen har lært seg en fast lesestrategi, som er å søkelese etter spesielle ord og tall, men han behersker ikke kunsten å lese nøyaktig langs en linje. Hvis han med sin slomsete lesestil overser et enkelt ord som «ikke», er hele meningen snudd på hodet. Etter noen slike feil, mister han taket på sammenhengen, og legger teksten bort.
Knut-Anders Løken
Tallenes tale er brutal
Andresen Ryen lener seg engasjert fram og overtar: – Tenk hvordan en leseøkt foregår i et fag. Elevene blar fram til oppgavene som ligger bakerst i et kapittel, så blar de tilbake for å finne svarene, men uten å lese teksten grundig. De skumleser og leter fram informasjon.
Det betyr at en såkalt teknogutt kan gjøre det godt i mange fag, og dermed blir det aldri avslørt at de mangler viktige lesestrategier som de vil trenge senere i utdanningsløpet. Tallenes tale er dessverre brutal for barn som bare leser faktabøker. De skårer betydelig lavere på tester som måler leseforståelse. Gode lesere har alltid lest skjønnlitteratur i tillegg.
Krim og kodeknekking
– Vi har disse guttene i bakhodet når vi lager øvelser, forteller Knut-Anders Løken. – Vi prøver å bruke litt røffe miljøer, som sport, fysisk lek og krim, og mange øvelser minner om gåter og kodeknekking. Målet er at øvelsene motiverer seg selv, at elevene har lyst til å finne svaret, selv om de ikke får karakterer på disse oppgavene. Læreren trenger derfor ikke å rette.
– Ja, det er en viktig faktor i vår metode at ikke lærerne får noe merarbeid, skyter Andresen Ryen inn. Vi vil at alle lærere skal være leselærere, i alle fag, og vi tror en bred lesedugnad er den eneste løsningen hvis vi ønsker å utvikle barnas leseferdigheter. Boka består dessuten av konsentrert fagstoff som også foreldre kan ha nytte av. Jeg tipper at mange vil få aha-opplevelser når de tester ut disse øvelsene på egne barn.