Mercedes jobber «solcellelakk» som kan gi elbiler opptil 12 000 kilometer ekstra rekkevidde i året. Det er like mye som de fleste kjører på ett år.
Den potensielt sett revolusjonerende solcellelakken er kun fem mikrometer tykk og veier bare 50 gram per kvadratmeter. Selv under ikke-ideelle forhold vil malingen kunne drastisk redusere behovet for lading.
På en overflate på 11 kvadratmeter, omtrent tilsvarende overflaten på en gjennomsnittlig SUV, vil lakken kunne generer strøm nok til 12 000 kilometer i året, ifølge Mercedes. Lakken er laget uten bruk av sjeldne eller giftige materialer, og skal være enkle å resirkulere. I motsetning til tradisjonelle solcellepaneler.
Solcellelakken kan enten brukes til å drive bilene direkte, eller til å lade opp bilenes batteri. Ved å la ladingen foregå også mens bilen står stille vil man kunne lade batteriet, bare ved å parkere i solen.
12 000 kilometer er et optimistisk estimat tilskrevet optimale forutsetninger, men Mercedes sier at selv i Tyskland, i Stuttgart, hvor Mercedes holder til, vil malingen kunne bistå med 62 prosent av den gjennomsnittlig kjøreavstand på 52 kilometer, bare med solenergi.
Hemmelig blanding
Malingen, vil trolig kunne sprayes på bilene. Foreløpig er sammensetningen av produktet klassifisert som kjempehemmelig, men man regner med at det er perovskitt-blanding. Perovskitter er materialer som har strukturer som ligner på mineralet perovskitt.
En utfordring med slike materialer er å gjøre dem motstandsdyktige mot vann og UV-stråler. Foreløpig er det ikke offentliggjort noen tidsramme for prosjektet, så ikke hold pusten riktig ennå. Mange synes nok dette høres for godt ut til å være sant. Får de likevel til, lover det godt for fremtidens transport.
Podcast-host, redaktør og forfatter i Teknokratiet. Bachelor i filosofi og master i dokumentarregi. Regissør og fotograf i Newslab, tidligere journalist i ITavisen.