Blueskyes popularitet bekymrer Kina

Bluesky blir stadig mer populært mens brukere flykter fra X. Det gjør kinesiske myndigheter urolig.

X i ferd med å bli utkonkurrert?

Svært mange X-brukere har den siste tiden forlatt plattformen og i stede flyttet over til Bluesky. Det har vært markant økning i denne trenden etter Donald Trumps valgseier i november, noe som kan komme av Elon Musks nære forhold til USAs nye president.

Bluesky har som et resultat vokst betydelig og har nå over 22 millioner brukere.

Les også: Microsoft må kanskje ut med 14 milliarder kroner i erstatning

Bekymrer kinesiske medier

Kinesiske medier er bland de som nå utrykker bekymring. De statsstyrte kinesiske mediene har investert store penger i X (Twitter) gjennom statsfinansierte influensere og bot-nettverk. Kinesiske myndigheter har samtidig brukt X til å trakassere dissidenter i utlandet og forfølge regimekritikere innad i Kina.

Den store «exodusen» fra X gjør at investeringene ikke lengre har ønsket effekt. Bluesky har samtidig en langt mer liberal bruker-grupper der budskapene fra kinesiske medier er like populære.

Les mer

Algoritmene til Bluesky skal også være mye vanskeligere å manipulere, som betyr at innflytelsene kinesiske medier har på plattformen blir mindre enn på X. Problemet blir blant annet diskutert på Substacken til Whipling, som tidligere skal ha arbeidet for den engelskspråklige kinesiske avisen China Daily.

Whipling selv tror kinesiske myndigheter nå vil rette søkelyset på deres egne, kinesiskspråklige plattformer som Bilibili, WeChat og Douyin.

Ansvarlig redaktør: Ole Magnus Kinapel.
Ta kontakt på desk(at)teknokratiet.no
© 2023 Teknokratiet.