Bluesky, som ble lansert i 2019 som et alternativ til Twitter, står overfor press fra EU for å oppfylle kravene i Digital Services Act (DSA).
Den desentraliserte plattformen har opplevd stor vekst etter Donald Trumps valgseier, og en tilstrømning av brukere på jakt etter alternativer til Elon Musks X.
EU-kommisjonen kunngjorde nylig at Bluesky ikke har levert den påkrevde informasjonen om blant annet antall brukere i EU og juridisk tilstedeværelse i unionen. Ifølge DSA må alle plattformer som opererer i EU ha en egen side med informasjon om brukerstatistikk og hvor selskapet er juridisk registrert. Dette har Bluesky så langt unnlatt å følge.
Les også: Amazon-ansatte planlegger streik på Black Friday
1 million nye brukere på én dag
Med over 20 millioner brukere totalt og 1 million nye brukere bare på én dag den 15. november, har Bluesky hatt en betydelig vekst den siste tiden. Hvor mange av disse som er EU-baserte en fortsatt uklart, og selskapet har ennå ikke avklart sin juridiske tilstedeværelse i unionen.
Sammenlignet med de andre store sosiale plattformene er Bluesky foreløpig en beskjeden aktør, selvom tjenesten vokser raskt. X over 600 millioner brukere, TikTok over 1,6 milliarder brukere, mens Instagram har hele 2 milliarder brukere.
DSA stiller strenge krav til plattformer med over 45 millioner brukere i EU, men også mindre plattformer må følge regelverket. At Bluesky er desentralisert gjør det litt mer vrient å følge Europeisk lov som krever at tjenestene har det juridiske på plass i landene de opererer i. Bluesky har nå konsultert advokater for å oppfylle kravene, ifølge en talsperson.
Flere av de andre plattformene har også vært under EUs lupe. Tidligere har kommisjonen tatt grep mot X, TikTok og Meta, i tillegg til nettbutikker som AliExpress og Temu. Brudd på DSA kan føre til bøter på opptil 6 % av selskapenes globale omsetning.
Podcast-host, redaktør og forfatter i Teknokratiet. Bachelor i filosofi og master i dokumentarregi. Regissør og fotograf i Newslab, tidligere journalist i ITavisen.