«Daisy» skal lure svindlerne

Et britisk selskap har utviklet en KI-bot som skal lure telefonsvindlere. Håpet er at færre skal bli lurt og at svindlerne blir lei.

Det amerikanske forvaltningsorganet Federal Trade Commission anslår at amerikanere tapte så mye som 100 milliarder kroner i svindel i 2023. Det er en 14 prosent økning fra året før.

Telefonsvindel er ingen spøk

Stadig flere av de som lures er ofre for telefonsvindel eller svindel over digitale plattformer. Dette er også en trend som har økt dramatisk i Norge. Et felles mønster for slik telefonsvindel er at det ofte retter seg mot eldre personer med antatt svake digitale ferdigheter.

Slik er det også i Storbritannia. En nylig publisert forskningsrapport utarbeidet ved universitetet i Portsmouth viser at over to tredjedeler av briter over 75 år har blitt forsøkt svindlet i løpet av det siste halvåret. 40 prosent av de spurte i undersøkelsen svarte at de var forsøkt svindlet flere ganger.

Les også: Kan man stole på Temu? Vi bestilte 6 ting for å finne ut!

«Daisy»: det nye våpenet mot telefonsvindel

Nå har det britiske teleselskapet Virgin Media O2 annonsert et nytt våpen i kampen mot telefonsvindel: Daisy. Daisy er en KI-bot basert på en ChatGPT-lignende språkmodell. Daisy fremstår som en eldre kvinne som kan holde en samtale gående med mistenkte telefonsvindlere.

Om en kunde av Virgin Media O2 mistenker at de blir utsatt for telefonsvindel kan de enkelt sette samtalen over til telefonnummer 7726. Da blir samtalen overført direkte til Daisy og varer helt til telefonsvindleren legger på.

Les mer

Systemet er utviklet i samarbeid med Jim Browning, kjent fra YouTube-kanalen «Tech Support Scam«. Håpet er at et stort antall telefonsvindlere vil ende opp i samtale med Daisy og at de dermed ikke får muligheten til svindle ekte personer.

Daisy har allerede blitt prøvd på ekte telefonsvindlere, med gode resultater. Se video av Daisy i aksjon under her:



Ansvarlig redaktør: Ole Magnus Kinapel.
Ta kontakt på desk(at)teknokratiet.no
© 2023 Teknokratiet.