Floridas guvernør Ron DeSantis oppfordret denne uken elbil-eiere til å parkere bilene sine høyt i påvente av orkanen Helene. De siste årene har det hendt at elbiler spontant har tatt fyr etter orkaner.
Grunnen er at bilene kan reagere dårlig med saltvann. Derfor ber guvernør DeSantis elbileiere om å forsøke å holde bilene unna store vannmengder.
Også Tesla advarer mot å bruke bilen dersom den har vært oversvømt. Dersom bilen har vært utsatt for store vannmengder bør den ifølge Tesla behandles som om den har vært i en ulykke.
– Ikke bruk bilen før et autorisert verksted har inspisert den. Tau eller flytt bilen 15 meter fra bygninger eller andre brennbare materialer som andre biler og personlige eiendommer, heter det på Teslas nettsider.
Kortslutter
Foreløpig finnes det ingen offisiell statistikk om hvor ofte elbiler tar fyr, selvom man begynte å undersøke fenomenet etter at orkanen Sandy traff østkysten av USA i 2012. Den gangen tok 36 biler fyr.
Saltvann leder elektrisitet og derfor er elbilene ekstra utsatt. Dersom varme utvikler seg mellom cellene i lithium-batteriene kan det forme en kjedereaksjon som kan føre til brann. Batteriet kan kortslutte dersom saltet klarer å danne en bor mellom de positive og negative polene i et batteri.
Begynner en elbil å brenne, brenner den til den er brent opp. En brennende elbil er nesten umulig å slukke.
Noen ganger kan biler ta fyr lenge etter at de har vært utsatt for saltvann, fordi saltet blir liggende igjen når vannet er fordampet. Derfor er det best å få sjekket bilen sin selvom den tilsynelatende overlevde orkanen.
Heldigvis er vi ikke så orkanutsatt her i Norge, men vi har jo naturfenomener her og. Elbiler er med andre ord neppe optimale overlevelsesbiler, hverken med tanke på lading eller brann.
Podcast-host, redaktør og forfatter i Teknokratiet. Bachelor i filosofi og master i dokumentarregi. Regissør og fotograf i Newslab, tidligere journalist i ITavisen.