Kinesiske biler som er koblet til internett utgjør en sikkerhetstrussel. Dessuten oversvømmer de markedet. Nå har Biden-administrasjonen lansert et lovforslag som bil forby dem.
Mandag la Biden-administrasjonen frem et forslag om å bannlyse kinesiske smartbiler som er koblet til internett. Den offisielle grunnen er at de utgjør en nasjonal sikkerhetstrussel. Men et like stort problem er at de ødelegger for amerikanske bilprodusenter.
Lovforslaget har vært på trappene lenge og føyer seg inn i rekken av handleskorrigerende tiltak mot Kina.
For omfattende subsidier
Tidligere er både Huawei, ZTE og flere selskaper innen telekommunikasjon hindret i å operere i USA. Også TikTok er i retten for tiden, for å argumentere for hvorfor de skal få lov å bli i USA. TikTok kan bli bannlyst dersom ikke ByteDance går med på å selge tjenesten til et ikke-Kinesisk selskap.
Hva gjelder bilindustrien har Europakommisjonen har allerede anklaget kinesiske myndigheter for å forstyrre den naturlige konkurransen bilprodusenter imellom, med deres heftige subsidier av kinesiske biler.
Europeiske biler kan rett og slett ikke konkurrere med de kinesiske når de blir så subsidiert. EU startet en offisiell granskning av subsidiene i 2023.
Les også: Kinesiske elbiler kan bli forbudt
Kan ramme bredt
Det amerikanske handelsdepartementet har foreslått at det nye lovforslaget ikke bare skal ramme salg og import av internettilkoblede biler, men også program- og maskinvaren som driver systemene.
I så fall vil det også ramme amerikanske bilprodusenter som bruker kinesisk program- eller maskinvare. Loven vil kun gjelde biler med selvkjørende egenskaper på nivå 3 og 4, biler som kan kjøre seg selv, men som krever at et menneske følger med. Man mener at det å kutte kinateknologien i vil minimerer risiko for ondsinnet innblanding
Bilindustrien vil eventuelt få ett år på seg til å sikre at bilenes programvare ikke har noen bindinger til Kina.
Maskinvare fra Kina vil de ha fire år til å sikre at ikke er knyttet til Kina, dersom denne delen av loven trer i kraft. Små produsenter av utstyr vil bli vurdert om skal gis unntak for å ikke rote unødvendig mye med forsyningskjeden.
Bremser inntoget av robottaxier
Flere kinesiske robottaxi-selskaper har hatt planer om å innta det amerikanske markedet. Men det kan det bli en stopper for. WeRide er et selskap som planla å gå på børs i august, men har nå stoppet planene sine. Andre selskaper er Nullmax og Pony.ai.
Biden-administrasjonen oppfordrer aktører i bransjen med å komme med forslag til det endelige lovforslaget som skal tre i kraft før året er omme.
Podcast-host, redaktør og forfatter i Teknokratiet. Bachelor i filosofi og master i dokumentarregi. Regissør og fotograf i Newslab, tidligere journalist i ITavisen.