McDonald’s gir opp KI drive-thru

McDonald’s hadde ambisjoner om en KI-styrt drive-thru. Nå gir de opp etter feilbestillinger og misforståelser.

Bacon på iskrem

Hurtigmatkjeden McDonald’s åpnet i fjor en restaurant som skulle være helautomatisk, drevet av roboter og kunstig intelligens.

McDonald’s gir nå opp prosjektet med å erstatte ansatte i drive-thru-lukene med KI. I et prøveprosjekt, hvor de samarbeidet med IBM, brukte McDonald’s KI-stemmer til å ta bestillinger via drive-thru i et hundretalls utvalgte restauranter.

Resultatene har ikke vært slik restaurantkjeden håpte på. I følge kilder som har uttalt seg til CNBC hadde KI-systemene problemer med å forstå ulike aksenter og dialekter.

I videoer spredt på TikTok kan man se frustrerte kunder som ikke klarer å gjennomføre bestillinger. Andre ganger har ikke systemene klart å forstå bestillinger og gitt kunder alt fra hundrevis av chicken nuggets til iskrem med bacon.

Les mer

McDonald’s har nå annonsert at partnerskapet med IBM er avsluttet, men at de fortsatt vil arbeide med å introdusere kunstig intelligens til bransjen.

Les også: To astronauter sitter fast på ISS med drivstoff til kun 45 dager

Ansvarlig redaktør: Ole Magnus Kinapel.
Ta kontakt på desk(at)teknokratiet.no
© 2023 Teknokratiet.