Det svenske IT-foretaket Klarna satset på kunstig intelligens. Nå gjør KI-systemer jobben til minst 700 og selskapet sparer penger.
Fikk kritikk for oppsigelser
I 2022 fikk Klarna mye kritikk da de valgte å si opp 700 ansatte og i stede satset på kunstig intelligens. Oppsigelsene tilsvarte ti prosent av de ansatte i firmaet.
Dette var i all hovedsak ansatte som arbeidet med kundeservice og direkte med med netthandel.
Selskapet melder nå at investeringene i KI har fungert og at systemene har klart å ta over arbeidsoppgavene til de 700 som mistet jobben.
Les også: Endelig letter Samsung på sløret: Her er Galaxy Ring
Kundestøtte og netthandel
Klarna har slitt økonomisk lenge å betraktet avgjørelsen om oppsigelser i 2022 som en nødløsning. Men selskapet hadde en løsning på lur.
I 2023 annonserte selskapet at de hadde inngått en avtale med OpenAI og at deres apper skulle få en integrert ChatGPT-plugin.
Den ChatGPT-baserte assistenten har så langt gjennomført over 2,3 millioner samtaler med ulike kunder. Gjennom brukerundersøkelser viser samtidig at deres kunder er svært fornøyde med hjelpen de får.
Klarna estimerer at systemene kan spare selskapet opptil 400 millioner kroner innen 2024. Noe som kan komme godt med i til den planlagte børsnoteringen.
Lektor med mastergrad i historie og journalist i Teknokratiet. Er spaltist i Subjekt og har skrevet for Aftenposten, Klassekampen, Vårt Land, Dagsavisen og Lektorbladet.