Pop-up-varsler om samtykke er irriterende og gjør brukerne uoppmerksomme på datainnsamling. Nå vil EU ha endringer.
Cookie premimssion
De siste ti årene har alle som benytter seg av internett i Europa opplevd det samme. Logger du på en ny nettside er det første du ser en pop-up med en samtykke-erklæring.
Gjennom erklæringen ber nettsiden om tillatelse til å lagre informasjon om deg. Denne informasjonen kalles informasjonskapsler, eller «cookies/kjeks». Nettsiden får da innblikk i vanene dine på internett og tilpasser reklame deretter.
Bruken av informasjonskapsler har vært kontroversiell og mange hevder innsamlingen krenker personvern. EU innførte derfor den såkalte Cookie-paragrafen i 2013. Loven krever at alle nettsteder som benytter seg av informasjonskapsler må be brukerne om samtykke først.
Etter innføringen av GDPR i 2018 må nettsteder også opplyse om informasjonskapslene med en gang man logger på. Derfor er en pop-up med samtykkeerklæringen alltid det første man ser når man logger på en nettside for første gang.
Les også: Musk ønsker mer makt i Tesla og stiller ultimatum
EU vil fjerne samtykkeerklæringer
Europakommissær med ansvar for justis og rettssikkerhet, Didier Reynders, håper på sikt at denne type pop-up-samtykkeerklæringer kan avvikles.
EU vedgår at praksisen rett og slett er for irriterende og komplisert. Reynders og EU er også nervøse for at for mange nettbrukere har sett seg blind og samtykker til innsamling av informasjonskapsler på ren automatikk.
EU ser derfor for seg at Cookie-paragrafen reverseres og at de store nettselskapene i stedet må gå med på et «cookie-løfte», der de lover innsyn i all innsamling av informasjon.
EU blir nødt til å gå i samarbeid med selskap som Meta, X og Google. En foreslått løsning er at alle nettsider minst en gang i året må fremlegge en omfattende samtykkeerklæring.
Lektor med mastergrad i historie og journalist i Teknokratiet. Er spaltist i Subjekt og har skrevet for Aftenposten, Klassekampen, Vårt Land, Dagsavisen og Lektorbladet.