Norske elbusser i hardt vær. Får internasjonal oppmerksomhet

Det blir kalt en grønn fiasko: Den nye elbussflåten har vært i hardt vær de siste ukene på grunn av sprengkulden. Senest tirsdag ettermiddag var flere avganger innstilt.

En ting er at det er kaldt. En annen ting er at man ikke kommer frem. De nye elbussene tåler kaldt vær dårlig og det har skapt internasjonal oppmerksomhet. – Veldig uheldig, sier samferdselsbyråd Marit Vea til Aftenposten.

Les også: Anmelder voldtekt i metavers

utenlandske medier kan man lese om at batteriene ikke tåler sprengkulden. Oslobussene har for lengst nådd internasjonal presse. Rekkevidden synker drastisk når det blir skikkelig kaldt, noe byrådet må ha vært klar over da man kjøpte inn 183 nye busser april i fjor, til over en milliard kroner.

Alle som har elbil vet i alle fall det. Men kanskje trodde man ikke at det kunne bli kaldt i Norge lengre, nå som klimakrisen er i full sving?

100 avganger innstilt

Senest tirsdag kl 12 ble 100 nye avganger innstilt. Idag har reisende måtte belage seg på innstilte avganger, og er man så heldig å kjøre igjennom Oslo i egen bil, kan man regne med å møte både en og to busser som står fast, eller som blir hentet av tauebil. Det har blitt et vanlig syn i Oslo-trafikken i kulden.

Arbeiderpartiet krevet svar fra Høyre-byrådet om hvordan dette kan skje, skriver NRK. Men er det egentlig så mye å lure på? Stort sett har bussene fra Solaris gått på skinner gjennom sommeren. Den ideelle temperaturen for elbiler er 21,5 grader. Da kan de til og med gå lengre enn oppgitt rekkevidde.

Solaris bussene skal i utgangspunktet klare 250 kilometer, men i Oslo-kulden stopper de bare opp, skriver tyske Blid.de. I kulden går de ikke mer enn 140 kilometer. Dessuten har de problemer med å lade i kulden.

Dieselbusser i beredskap

Ulempen ved elektriske busser er at de må lades. En ting er at dette viser seg vanskelig i kulden. En annen er at selv når det ikke er kaldt, så tar det tid. Dieselbussers åpenbare fortrinn er at de kan fylles på null komma niks.

Les mer

Nå mener uansett Arbeiderpartiet i Oslo at man må beholde dieselbusser som beredskap. Og nye dieselbusser er heldigvis egentlig ganske utslippsgjerrige.

Heldigvis blir det varmere i været de kommende dagene og forhåpentligvis kommer Oslo-folket seg dit de skal, frem til kulden setter inn igjen i neste uke.

Ansvarlig redaktør: Ole Magnus Kinapel.
Ta kontakt på desk(at)teknokratiet.no
© 2023 Teknokratiet.