Hackere har fått tilgang på en egen «Elon-modus» som gjør Teslaer helt selvkjørende. Hackerne sier andre også kan få tilgang på den Elon Musk-ekslusive modusen, med utstyr til omtrent 6000 kroner.
«Elon-modus» gjør Teslaen helt selvkjørende og gir tilgang på «kritiske data» om bilen. Vanligvis ber bilene om at man rører ved rattet med jevne mellomrom. «Elon-modus» kan potensielt være farlig, og Tesla anbefaler naturligvis ikke folk å hacke bilene sine.
Les også: Xiaomi lanserer bil: 0-100 på 2,8 sekunder og 800 kilometer rekkevidde
Den vellykkede opplåsningen (jailbreak) ble presentert på en kongress kalt Chaos Computer Club i Hamburg på onsdag. Bak bragden står doktorgradsstipendiatene Christian Werling, Niclas Kühnapfel og Hans Niklas Jacob ved Technische Universität Berlin.
Vi demonstrerer vårt «spenningsglitch-angrep» på Tesla Autopilot. Det gir oss rotrettigheter til systemet. Angrepet gjør det mulig for oss å trekke ut vilkårlig kode og brukerdata fra systemet.
Elon-modus
Heldigvis krever angrepet fysisk tilgang på bilens maskinvare, og kan dermed ikke utføres trådløst. Hackerne var nødt til å ta hovedkortet ut av bilen og lodde litt, for å få det til. Det er bra for en slik «hack» ville utvilsomt kunne påføre andre sjåfører skade.
For å det til har hackerne vilje forårsaket korte svingninger i strømforsyningen til en krets, som i en Tesla-bil fører til feil som hackerne har utnyttet. Selv sier forskerne at det var overraskende lett å komme inn i bilens systemer. Utstyret de har brukt koster bare 600 euro.
Elon-modus er det muligens bare Elon Musk og et fåtall andre som har tilgang på. I tillegg til færre avbrytelser av bilens systemer, gir modusen gir hackerne tilgang på brukerdata og bilens kameraer. Slik kan de gjøre opptak av det bilen ser sammen med GPS-koordinater.
Podcast-host, redaktør og forfatter i Teknokratiet. Bachelor i filosofi og master i dokumentarregi. Regissør og fotograf i Newslab, tidligere journalist i ITavisen.