Xiaomi har lansert en sedan som kommer i salg neste år. Bilen blir selvkjørende, går fra 0-100 km/t på 2,8 sekunder og klarer 800 kilometer på en lading.
Xiaomi er kjent for å produsere omtrent alt av elektriske dupeditter. Sist vi snakket med Xiaomi-Olav kunne han fortelle oss at Xiaomi hadde over 2000 produkter i sin produktportefølje. Nå legger de bil til listen.
Xiaomis nye sedan kommer i to varianter: SU7 med enkel motor og bakhjulsdrift, og SU7 Max med dobbel motor og firehjulsdrift. SU er kort for «Speed Ultra». Bilene og spesielt toppmodellen, har noen imponerende spesifikasjoner: En akselerasjon på 0-100 km/t på 2,8 sekunder og rekkevidde på 800 kilomter (CLTC).
Les også: Mixtral slår GPT 3.5, har åpen kildekode og forteller deg hvordan du lager metamfetamin
Men 800 kilometer på et 101kwt batteri, høres ambisiøst ut. Vi tror det ikke før vi får se det.
Til sammenligning har Model S Plaid rekkevidde på 600 kilometer og går fra 0-100 km/t på 2,1 sekund.
Vil revolusjonere bilindustrien
Xiaomi er ikke beskjedne i sin retorikk. I sin presentasjon sier de at de vil revolusjonere bilindustrien. Selskapet er mest kjent for smarttelefoner og er på tredjeplass i verden på listen over mestselgende produsent. Bak Samsung og Apple.
Om de får en vellykket inngang i bilmarkedet gjenstår å se, men selskapet har utvilsomt midler nok til å kunne gjøre det godt. Selv avslører CEO Lei Jun at Xiaomi planlegger å bli en leder i bilindustrien innen 15 til 20 år.
Xiaomi SU7 ser unektelig stilig ut og henter utvilsomt designelementer fra Porsche og Tesla.
Interiøret ser minimalistisk ut lik Tesla, med en firkantet skjerm i midten foran. Men i motsetning til Tesla ser det ut til SU7 har flere fysiske knapper. Den har også instrumenter bak hjulet som konvensjonelle biler og «heads-up-display» i frontvinduet.
Slår Teslas hurtiglading
Bilens grensesnitt ser imponerende funksjonelt ut. OSet kjører på Snapdragon 8925 og starter opp på 1,49 sekunder. Bilen får tilgang på alle Xiaomis telefon-apper.
Xiaomi skryter av at bilen har høyere akselerasjon enn Tesla Model S og Porsche Taycan Turbo, men glemmer strategisk nok Model S Plaid.
Selskapet har hentet designere fra både BMW og Mercedes. Størrelsen på bilen skal være lik BMW 5-serien.
Som i telefonene har Xiaomis nye biler overlegent rask lading. Selskapet sier hurtiglading av SU7 gir 220 kilometer på bare fem minutter. SU7 kommer i tre farger: Vannblå, grå og olivengrønn.
Bilens selvkjørende systemer drives av Nvidia Drive Orin-prosessorer. Lidarer på toppen av bilen skal gi en overlegen forståelse av verden skal vi tro Xiaomi. Selv i forvirrende snøvær. Og demonstrasjonen i presentasjonsvideoen ser bra ut. Selskapet mener de er best i klassen.
Foreløpig har ikke Xiaomi røpet noen priser, men Xiaomis sjef Lei Jun hinter om at bilen vil plassere seg i toppskiktet.
Podcast-host, redaktør og forfatter i Teknokratiet. Bachelor i filosofi og master i dokumentarregi. Regissør og fotograf i Newslab, tidligere journalist i ITavisen.