Engelsk politi installerte KI-kamera langs tre av landets motorveier. Resultatet ble over tusen utskrevne bøter på fem dager.
Tusenvis av lovbrudd registrert
Politiet i Cornwall, helt sør i England, satte nylig opp spesiallagde KI-kamera langs hovedveien A30.
Veien er blant de lengste og mest trafikkerte i landet, og strekker seg helt fra det sør-vestlige Cornwall, til London. Installasjonen av kameraene er et resultat av Vision Zero South West, et prosjekt startet for bedring av sikkerheten på veiene i Cornwall og Devon.
Kameraene, produsert av Acusensus, har kunstig intelligens installert som er spesiallaget for å oppdage trafikklovbrudd, og annen ulovlig aktivitet.
Om kameraene registrerer biler som bryter fartsgrensen, blir et fotografi av de aktuelle bilene tatt.
Fotografiene sendes videre til et menneske som vurderer om bilistene fortjener bøter eller andre sanksjoner. KI-teknologien kan også registrere andre lovbrudd som bruk av mobiltelefon og ubrukt bilbelte.
Over 300 bøter ble utskrevet ut i løpet av de første 72 timene kameraene var oppe i Cornwall. Etter fem dager var antallet bøter økt til over 1000.
Les også: Kina vil begrense unges bruk av smarttelefoner
Det blir stadig vanligere å overvåke mennesker med kunstig intelligens
De nye KI-kameraene i det sørlige England er ikke blant det første av sitt slag. I området East Hampshire ble det i mai installert flere kameraer spesiallaget for å oppdage bilister som kaster søppel ut av bilvinduer.
På metroene i både New York og Barcelona er KI-systemer installert for å oppdage snikere. I Tokyos metro er det attpåtil installert KI-kamera for å overvåke hvorvidt passasjerene er beruset eller ikke.
KI-systemene er som oftest installert som sikkerhetstiltak, men ikke alle opplever systemene som betryggende.
Mange ble svært overasket da Amazons lastebilsjåfører oppdaget at de var overvåket av KI-systemer som følger med på hvor søvnige de er på jobb.
Over 200 arbeidere hos Amazon leverte en skriftlig protest til Jeff Bezos, til liten nytte.
Lektor med mastergrad i historie og journalist i Teknokratiet. Er spaltist i Subjekt og har skrevet for Aftenposten, Klassekampen, Vårt Land, Dagsavisen og Lektorbladet.