Hurtigmatkjeden Wendy’s planlegger å utvikle en interaktiv chatbot til sine restauranter, «Wendy’s FreshAI». Det kan bli en av de mest revolusjonerende utviklingene i bransjens historie.
Revolusjonerende Wendy’s FreshAI
Det er gjennom en offisiell pressemelding at hurtigmatkjeden Wendy’s informerer om at de vil teste ut et nytt bestillingssystem som bruker kunstig intelligens. Det er i restaurantenes drive-thru at systemet skal tas i bruk.
Som pressemeldingen forklarer vil bestillingssystemet foregå gjennom en chatbot som foreløpig har navnet «Wendy’s FreshAI». Det er Google som har fått i hovedoppdrag å utvikle chatboten.
Google og Wendy’s håper at interaksjoner med chatboten vil oppleves som en helt vanlig samtale med et menneske. Google og Wendy’s arbeider spesielt med å inkorporere slang og utrykk som brukes av kundene til Wendy’s.
75-80 prosent av all maten som kjøpes på Wendy’s skjer gjennom drive-thru og Wendy’s håper at systemet vil revolusjonere hurtigmatbransjen.
Les også: Nye batterier kan spises
Bransje som vil bruke kunstig intelligens
Teknokratiet har ved flere anledninger skrevet om hvordan kunstig intelligens entrer hurtigmatbransjen i rekordfart. Det er ikke lenge siden man begynte snakke om bruken av robotkokker, robotservitører og restauranter uten menneskelige ansatte. Dette har foreløpig kun vært brukt i eksperimentelle restauranter som er avsidesliggende til.
Det vesentlige med bestillingssystemet «Wendy’s FreshAI» er derimot hvordan det kan bli brukt i allerede eksisterende restauranter. Systemet kan lett bygges inn og når det først er i bruk vil mange ansatte potensielt bli overflødige. Andre hurtigmatkjeder, som Sonic and Popeyes, har planer om å innføre lignende systemer.
Delte meninger om utviklingen
Selv om Wendy’s er svært positiv til utviklingen er de ærlige om at det er flere utfordringer. Først og fremst er de usikker på hvor lang tid det vil ta før Wendy’s FreshAI vil klare å skille mellom ulike stemmer. Tar man en bestilling fra en bil, og mange prater i munnen på hverandre, vil chatboten raskt bli forvirret.
Emma Roth, journalist i det amerikanske teknologiselskapet The Verge, er også skeptisk og tror dette kan skape dårlige kundeopplevelser.
Kundene klarte knapt å forholde seg til berøringsskjermer på McDonald’s og nå skal de prate med en chatbot? Sinna-sultne folk vil ikke høre om tekniske problemer når bestillingene deres ikke går gjennom.
Emma Roth, journalist i The Verge
Lektor med mastergrad i historie og journalist i Teknokratiet. Er spaltist i Subjekt og har skrevet for Aftenposten, Klassekampen, Vårt Land, Dagsavisen og Lektorbladet.