IBM-sjef Arvind Krishna sier at selskapet setter ansettelse av jobber som kan gjøres av kunstig intelligens, på pause i de kommende årene. 26 000 jobber tilhører ansatte som aldri møter en kunde. Krishna sier at omtrent en tredjedel av disse kan automatiseres i løpet av en femårsperiode.
Les også: Oppsigelsene fortsetter i Meta
Mer rutinemessige jobber som å skrive referanser eller flytte ansatte mellom avdelinger vil sannsynligvis bli fullt ut automatisert, sier IBM-sjef Arvind Krishna til Bloomberg. Derimot vil HR-funksjoner som å evaluere sammensetning og produktivitet, forbli menneskejobb, ifølge IBM-sjefen.
Stor utskiftning
Krishna sier det er lettere å finne folk nå, enn for ett år siden. IBM har 260 000 ansatte og fortsetter å hyre. Tidligere iår kunngjorde selskapet at de kutter jobber som utgjør rundt 5000 arbeidsplasser. Likevel sier Krishna at IBM har økt arbeidsstyrken generelt, med rundt 7000 nyansettelser i første kvartal. Det er programvareutvikling og kundeorienterte roller som er i fokus.
IBMs sjef, (med det morsomme navnet som høres ut som en blanding av norsk og indisk) har tidligere sagt at han tror USA kan unngå resesjon frem til slutten av 2022, men nå ser han potensial for en «grunn og kort» resesjon mot slutten av året.
IBM i Armonk, New York, oversteg overskuddsestimatene i siste kvartal på grunn av effektivisering og jobbkutt. CFO James Kavanaugh sier at nye produktivitets- og effektivitetstiltak vil bidra til å spare 2 milliarder dollar årlig innen utgangen av 2024.
Det lover med andre ord godt for de på toppen. Og ikke fullt så godt for de litt lenger ned i systemet med «robotjobbene».
Podcast-host, redaktør og forfatter i Teknokratiet. Bachelor i filosofi og master i dokumentarregi. Regissør og fotograf i Newslab, tidligere journalist i ITavisen.