Under Games Developer Conference i forrige uke viste Epic Games frem Unreal Engine 5.2. Og grafikken er villere enn noensinne. Utviklerne viste frem en krevende jungelscene der en pickup kjører over stener, planter og vann og reagerer på omgivelsene i sanntid.
Virtuell steinsprut
I Unreal Engine 5.2 regnes alt som skjer i scenen ut, ned til hver minste detalj: Med verktøyet ‘Chaos Physics’ regner motoren ut hvordan småsten spretter under gummidekkene og hvordan blader bøyer seg når bilen kjører forbi. Med ‘MetaSounds’ blandes lyden fra bilens elektriske motor med jungelens atmosfære. Utviklerne la også til bølgefysikk og i filmen under kan du se hvordan vann sildrer gjennom felgene.
Lyset skinner gjennom bladene og reflekteres av lakken på bilen som er skapt med ‘Substrate’, et nytt verktøy for materialer i Unreal Engine 5.2. ‘Substrate’ lar utviklere legge flere lag med materialer i en enkel overflate. Slik kan for eksempel rust og skitt på bilen påvirke lysets refleksjon i en ellers matt lakk.
Les også: Nå kan du overlate Tinder-flørtingen til ChatGPT
Bilen i filmen er en Rivian Pickup med 71 millioner polygoner som bilprodusenten selv bidro med til demoen. Bilen er hyperrealistisk og hvordan hvert hjul drives av en egen elmotor, er tatt hensyn til. De utvides, tøyes og bøyes i møte med underlaget.
For syv år siden hevdet Epics Tim Sweeney at fotorealisme vil kreve en regnekraft på 40tflops. Det vil si 40 billioner operasjoner i sekundet. Den gangen kunne et Nvidia GTX 1080 klare 9 teraflops. Siden har utviklingen rast avgårde. En overklokket utgave av skjermkortet Nvidia RTX 4090 Ti som ble lansert i oktober i fjor, klarer vanvittige 100 teraflops.
MetaHuman
I tillegg til å demonstrere ‘Substrate’ i Unreal Engine 5.2, viste Epic frem MetaHuman: En programvare som ut fra en enkel mobilfilm kan lage en nær fotorealistisk digital avatar av hvem som helst, på bare fem minutter. Det eneste man trenger er en kraftig PC.
Unreal Engine er en grafikkmotor for 3D-spill som første gang ble lansert av Epic Games i 1998, med førstepersonsskytespillet Unreal. Motoren er gratis å bruke, men når et spill tjener inn over én million dollar, tar Epic fem prosent av fortjenesten.
Podcast-host, redaktør og forfatter i Teknokratiet. Bachelor i filosofi og master i dokumentarregi. Regissør og fotograf i Newslab, tidligere journalist i ITavisen.