OpenAI, selskapet bak den svært populære språkmodellen ChatGPT har lansert en API som gjør det mulig for hvilket som helst selskap å bygge teknologien inn i sin egen app. Som vi skrev om i forrige uke, er Snapchat et av de første selskapene ut.
En API er et grensesnitt som gjør det mulig for to programmer å prate sammen. Nå som OpenAIs API er ute kan vi regne med å se ChatGPT-lignende roboter i flere og flere apper og tjenester. OpenAI åpner ikke bare for at utviklere kan bygge inn chattefunksjonen ChatGPT, men også Whisper AI for stemme-til-tekst.
Snapchat er som nevnt ett av selskapene som er tidlig ute og OpenAI nevner i pressemeldingen at flere selskaper allerede er på ballen. Andre selskaper som tar i bruk GPT-3.5 er Quizlet – en læringsplattform brukt av 60 millioner studenter, Instachart, Shop fra Shopify, og Speak.
Bedre optimalisert
GPT-3.5 Turbo er en bedre optimalisert og responsiv utgave av GPT-3.5. OpenAIs sjef Sam Altman sier til Tech Crunch at driften av språkmodellen har vært ekstremt dyr. Hver samtale med har kostet rundt 20 øre, en heftig utgift når man ganger opp med over én million brukere. Turbo er ikke bare mer kostnadseffektiv, men også bedre på andre måter.
Å implementere ChatGPT-3.5 Turbo koster 0,002 amerikanske dollar per tusen ‘token’, eller per omtrent hvert 750ende ord den spyr ut. Det er 10 ganger billigere enn 3.5.
Greg Brockman i OpenAI sier at å lansere en API har vært planen hele veien. Og slik som ChatGPT har tatt verden med storm er det ikke usannsynlig at mange utviklere kaster seg på bølgen og implementerer språkmodellen i sine tjenester. Vi bør med andre ord belage oss på at vi kommer til å kommunisere mye kunstig intelligens fremover.
Podcast-host, redaktør og forfatter i Teknokratiet. Bachelor i filosofi og master i dokumentarregi. Regissør og fotograf i Newslab, tidligere journalist i ITavisen.