Nigerianske myndigheter ber de største sosiale medier-selskapene være samarbeidsvillige før presidentvalget som avholdes lørdag 25. februar.
Det er opp mot 150 millioner mennesker med tilgang til internet i Nigeria. Siden valget i 2015 har sosiale medier, i likhet med resten av verden, hatt betydelig påvirkning på den politiske debatten. Over 90 millioner stemmeberettiget kan stemme på valgdagen 25.februar, hvor det også velges representanter til parlamentet.
Gjennom en lang valgkamp har Facebook, TikTok, Twitter og WhatsApp blitt brukt til å dele informasjon og koordinere politisk arbeid. Dessverre har også mediene brukt til å dele falske nyheter, spre misinformasjon og for å oppildne til rivalisering mellom både etniske og religiøse grupper.
I forkant av valgdagen ber Nigerias informasjonsminister Google og Meta om å gjøre det de kan for å forhindre misinformasjon.
Ung og lett påvirkelig befolkning
Presidentvalget som snart avholdes kan bli et veiskille i Nigeriansk historie. For første gang ser det ut til at en kandidat som ikke tilhører et av de tradisjonelt dominerende partiene har en reell mulighet til å vinne.
Nigeria har en ung befolkning, og mange av dem har flokket til arbeiderpartikandidaten Peter Obi. Obi har benyttet seg mye av sosiale medier, noe som har ført til at han han sanket støtte fra mange ulike grupper, spesielt unge i urbane strøk.
Politikken i Nigeria er derimot ikke fri fra både skandaler og skittent spill. Her har også sosiale medier spilt en sentral rolle. BBC avslørte i januar hvordan flere politiske partier hadde betalt influensere for å spre falske nyheter om ulike politikere. Flere kandidater, Peter Obi inkludert, følges av boter på sosiale medier som gir et falskt inntrykk av deres reelle popularitet.
Mye uro har også vært knyttet til landets nye heldigitale valgregister, som mange frykter kan bli manipulert og føre til at stemmeberettigete enten ikke får stemt eller får stemmene opptelt.
Likevel er den største frykten at landets nåværende president, Muhammadu Buhari, kommer til å stenge enten internett eller sosiale medier på selve valgdagen. Twitter ble i 2022 stengt i over et halvt år.
Organisasjonen Committee to Protect Journalists har i et åpent brev tryglet presidenten om å ikke gjøre nettopp dette.
Lektor med mastergrad i historie og journalist i Teknokratiet. Er spaltist i Subjekt og har skrevet for Aftenposten, Klassekampen, Vårt Land, Dagsavisen og Lektorbladet.