De helautomatiske hurtigmatkjeden som har åpnet i USA den siste tiden er lite kundevennlige og kompliserte. Det sier i alle fall de første «anmelderne» om har besøkt restaurantene.
Som Teknokratiet skrev om nylig ble mange overrasket da McDonald’s åpnet en helautomatisk restaurant utenfor Forth Worth i Texas. Restauranten er helt uten ansatte og besøkende gjør alle bestillinger direkte på skjermer, via apper eller muntlig til en maskin som via stemmesimulator tar bestillingen.
Flere hurtigmatkjeder, inkludert Chipotle, Wendy’s og Sonic, har planer om å introdusere like systemer. Men bruken av kunstig intelligens ser så langt ut til ikke å være populær. I hvert fall om vi skal vi tro tiktokere som har vært på besøk.
Komplisert og lite brukervennlig
Det er hovedsakelig McDonald’s restauranten utenfor Forth Worth som har fått hard medfart på sosiale medier. Influencere har strømmet til restauranten for å teste den ut. Deres opplevelser har ikke vært gode.
Utforinger med bestillingen av mat er spesielt noe som har vært kritisert. Den helautomatiske restauranten har ingen ansatte, men selve besøksopplevelsen skal være tilnærmet lik. At man gir bestillingen direkte til en data med stemmesimulator har vist seg å være vanskelig siden den kunstige intelligensen raskt misforstår uten å korrigere egne feil.
Mye harselas, men endringer er på vei
Til tross for at McDonald’s restauranten i Texas så langt beskrives som lite vellykket er det likevel mye som tyder på at store endringer er på vei i hurtigmatindustrien.
Faktisk er det en god mulighet for at McDonald’s følger nøye med på responsen publikum har på nettopp denne restauranten siden de får god innsikt i hva deres kunder liker og ikke liker. McDonald’s kan dermed tilpasse seg slik at besøkende fortsatt vil komme, og automatiseringen kan fortsette.
For selv om det kanskje vil være ansatte som tar bestillingen din i fremtiden, er det sannsynlig at kokker og annet personell kan være erstattet med roboter. White Castle har allerede gjort store innvesteringer i roboten Flippy, som etter planen om kort tid vil være å finne i en tredjedel (over 110 restauranter, red. amn.) av kjedens restauranter. Robotservitører har også blitt et mer vanlig syn, enten man liker utviklingen eller ikke.
Lektor med mastergrad i historie og journalist i Teknokratiet. Er spaltist i Subjekt og har skrevet for Aftenposten, Klassekampen, Vårt Land, Dagsavisen og Lektorbladet.