Lover et nytt kapittel for Nokia-telefoner
Nokia er et annet selskap nå enn da Fredrik Idestam startet det opp i 1865. Da var alt selskapet eide en enkel papirmølle i Tampere i sydvestlige Finnland, som den gangen var en del av Russland. Nokia er også noe annet nå, enn da det ble til Nokia Corporation i 1967. Den gangen var fremtidsutsiktene lyse.
Produktet mange på 30 år og oppover tenker på når de tenker på Nokia, er fortsatt mobiltelefonen 3210 som ble lansert i 1999. Og det er jo ikke nødvendigvis et godt tegn, så lenge etter. Telefonen var den første telefonen som ble markedsført mot unge mennesker og ble som et resultat av det, solgt over 160 millioner ganger verden over.
3310 som kom året etter ble også en gigantisk suksess, mye takket være Snake 2. Deretter ballet det på seg med polyfone ringetoner, MMS og fargeskjermer.
Men selv om de fleste tenker på mobiltelefoner når de tenker på Nokia, har selskapet også produsert roboter, sykkeldekk, gummistøvler, TVer, gassmasker, bildeler og VR-headset.
I 2007 satte Apple startskuddet for smarttelefoneraen og siden har Nokia hatt problemer med å holde fotfeste som telefonprodusent. I 2007 hadde de over 50% av telefonmarkedet, mens andelen var redusert til 2,8% i 2013. Det resulterte i at Nokia ble solgt til Microsoft for ca 40 000 000 000 norske kroner i 2014. Siden har det vært Microsofts oppgave å få det synkende skipet opp til overflaten igjen. I 2020 er Nokia den 13. største mobilprodusenten med ca 1% markedsandel av det globale mobiltelefonmarkedet, ifølge Counterpoint.
Tirsdag lanserer selskapet nye telefoner, et nytt kapittel for Nokia-telefoner, skal vi tro invitasjonen.
Det ryktes blant annet om en ganske toppspesifisert Nokia 9.3 PureView med 5G, Snapdragon 865, 120Hz skjerm og aluminiumsramme.
Lanseringen kan følges her, kl 17: http://nokiaphon.es/NokiamobileLive2020
Podcast-host, redaktør og forfatter i Teknokratiet. Bachelor i filosofi og master i dokumentarregi. Regissør og fotograf i Newslab, tidligere journalist i ITavisen.